Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

onsdag 14 mars 2012

Alf + skidåkning = revbensbrott

Befinner mig i detta nu på en buss hem från Ramundberget där jag spenderat de senaste tio dagarna. Obligatorisk skidutbildning med GIH på både längden och tvären. Jag är ett blåbär på skidor. Mest för att jag inte tycker att det är speciellt kul, samt otillgängligheten. När vi körde längdskidor gick det dock rätt bra. Snappade upp tekniken hyfsat snabbt och med hjälp av min relativt goda fysik kunde jag ta mig framåt. Råkade dock ut för en mindre olycka när jag föll i en nedförsbacke, och fick stavhandtaget in i bröstet. Mycket oskönt. Kunde fortsätta den dagen, men under nästkommade tur på fjället föll jag på samma sätt i gen, och då var det kört. Sprickor i två revben och rätt öm i bröstpartiet. Under de sista dagarna då vi skulle åka alpint var det inte överdrivet roligt. Trots revbensbrotten och min inbyggda rädsla för alpinåkning, körde jag allt och fick till slut godkänt. Bra det. 

Nu får vi se vad som händer framöver. Kan inte ro, springa eller styrketräna. Cykling funkar bäst, men att djupandas är inte att tänka på. Av erfarenhet från tidigare revbensskador tar det några veckor innan det går att träna fullt i gen. Skit också. 

Helt okej förutsättningar till att åka längdskidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar