Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

fredag 25 november 2011

Maxtest med syrgas

En vecka har gått och jag har försökt träna en del. Alternativt fortfarande dock. Dubbla pass varje dag hittills och ett snitt på över 2h/dag. Idag kändes det av på det andra passet. Ett uns av trötthet uppenbarade sig. Var smart och körde kortare intervaller (1000metare på rodd) med kortare vila (1') än längre traktorintervaller. 8st svettiga tusingar blev det och 90min totalt. 

En anledning till seghet kan också komma ifrån tisdagens dubbla maxtest på cykel. Var med i en pilotstudie i Bosölabbet där de testade tillförsel av syrgas under submax- och maxarbete. Jag bangar ju väldigt sällan ett maxtest och ännu mindre två stycken diton. 2st subnivåer om 12' vardera på 160w och 240w (80 rpm). Därefter maxtest, ökning 0,25 kp/min (90 rpm). Masken var kopplad till 2st stora tuber, en med vanlig luftblandning och en med 100% syrgas. Med hjälp av en ventil (och en annan apparat) gick det att växla mellan dessa blandningar när helst man ville. Under halva tiden på vardera submaxnivå kördes den ena blandningen, och vise versa. På maxet var det luft på det ena testet och syrgas på det andra. Grejen var dock att testpersonen inte visste vad som var inkopplat, utan fick reda på det först efteråt. 3h mellan testerna.

Jag har inte cyklat särskilt mycket de senaste månaderna och hade inte alltför höga förhoppningar. På första testet lyckades jag pressa mig hela minuten på 495w innan jag dog. På det andra testet 8sek in på 495w-nivån. Alltså 52sek "sämre" prestation på det andra testet. Det första var med syrgas fick jag senare reda på. Vilken jäkla känsla! Kikade på pulsklockan under tiden och såg när den ena blandningen var inkopplad sjönk pulsen och ansträngningen blev mindre. På maxet upplevdes det som att jag kunde återhämta mig väldigt snabbt. Kunde trampa tills jag dog ungefär. 

Maxlaktat efter 1' respektive 3' var 13,8 mmol/14,2 mmol med syrgas och 11,2 mmol/12,8 mmol med luft. 14 mmol är väldigt högt för att vara jag. Vet inte om jag kommit upp till det tidigare. Intressant. Laktaten på subnivåerna låg stabilt på 0,5 - 0,7 mmol. 

Syreupptaget mättes upp til 5,68 l/min (75,13 i testvärde) på testet med vanlig luft. De hade inte fått fram siffrorna från syrgastestet, men de sa att en ökning på ungefär 12-13% är normalt. 5,68 är nytt pers för mig, men det finns ett men. Mätningen gjordes med Jaegern och är inte lika tillförlitlig som den gyllene standarden med Douglassäckar. Dock så är den ju validerad frekvent och bör stämma mycket gott. Det andra men:et är att jag gjorde testet med syrgas innan, och kan på så vis ha fått positiva effekter ut av det. I vilket fall är resultatet mycket intressant. Mitt tidigare rekord var/är 5,51 l/min och att då öka 1,7 dl är ganska bra. Att ur träningssynpunkt kunna använda sig ut av syrgas för att "boosta" systemet kanske kommer bli det nya. Är ju lite motsats mot höghöjdsträning. Vid träning på hög höjd (lägre halt syre i luften) måste man träna på en lägre intensitet än på lågland, men man skulle då kanske med hjälp av syrgas istället kunna träna på en högre intensitet. Alltså träna på över 100% av sin "normala" förmåga. Det vore verkligen spännande om man kunde urskönja en ökad prestation över en längre tid med hjälp av syrgas. Det är nog på gång om den här förstudien faller ut väl. 

Många intressanta tankar, och nu är jag trött så jag förbehåller mig från eventuella fel i texten ovan. Sömn, jag kräver en jävla massa sömn... 

4 kommentarer:

  1. Själv pressade man sig till 6,1l/min vid max-testlabben. det går bra nu...

    Iron-Björn (aka prefixet)

    SvaraRadera
  2. ?!?! När då? Med vem? Hur tjock är du? Låter väldigt högt. //Den ständige skeptikern

    SvaraRadera
  3. nä, jag e inte tjock, bara väldigt vältränad...Enligt osäkra källor ska tydligen utrustningen på KI:s labb vara lite generös så vi får nog räkna ner värdet lite. Om allt skulle stämma skulle mitt testvärde bli 0.88 och det är nog lite i överkant´;) Men jag säger naturligtvis inget till klasskompisarna utan låter de fortsätta tro att jag är ett konditionsmonster utan dess like...Får köra ett maxtest på välkalibrerad utrustning och återkomma

    SvaraRadera
  4. 0,88 i testvärde låter ju skrämmande högt, hehe. Sad to say, men de där värdena är nog lika mycket värda som en chokladpeng i mataffären. Du får lov att köra med Douglassäckar nästa gång. Då bör det bli väldigt korrekt.

    Det räcker väl att du säger att du har sprungit ett marathon och gjort en ironman. Tider är ju oviktiga för sådana där "vanliga" människor. Det viktigaste är ju att deltaga. Höhö.

    SvaraRadera