Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

fredag 4 november 2011

Adductor longus

Jag har åkt på en ljumskskada. Adduktor-musklerna ömmar, och då främst M. Adductor longus. Bajs. Borde nog ha skyndat mer långsamt med träningen, men som alltid är det oerhört lätt att vara efterklok. Måste lära mig att bli efterklok i förhand. Min personliga sjukgymnast tror att det kommer från att mina hamstrings har för dålig rörlighet. Korta hamstrings gör att adduktionsmusklerna får jobba extra hårt. Kan ligga något i det (erkände jag motvilligt). Förhoppningsvis är det inte alltför allvarligt, men det blir nog några veckor med mer alternativ träning samt rehab. Jag som just började hitta ett fint flyt i löpningen...

Som alltid när man åker på en skada lär man sig något. I mitt fall måste jag bli bättre på att värma upp, styrketräna, stretcha, lyssna på kroppens signaler och inte bli för ivrig. Hmm... Rätt mycket alltså. 


Tur att det är bra testcykelväder i alla fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar