Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

söndag 27 november 2011

Mera syrgasmaxtankar + veckobokslut

Hej. 1:a advent idag. Tiden flyger. 

Sedan fredagen har det tränats några pass till givetvis. Gårdagen bjöd på 5x10'/2' på testcykeln. Måttliga (mot vad jag tryckte i våras) 320w var belastningen i snitt och en kadens på runt 100 rpm. Totalt 2h pressades med hjälp av att sällskapet bestod ut av längdskidor på Tv:n. Efter det gjorde jag inte många knop kan tilläggas. Denna dag innehöll också 2h testcykling, men bara distans. Även denna gång planerade jag in passet framför skidorna. Man får inte vara dum. Efter sedvanlig komning och lunchtupplur, begav jag mig nedåt till hallen och körde 1h crosstrainer + lite benstyrka. På söndagar måste man fasen köra två pass annars blir dagen så jäkla seg. Anyways. 15h30min skrapades i hop under denna vecka. 2st maxtest och 3st övriga kvalitetspass. Resten distans av olika slag. Godkänd vecka. 

Nedan ser ni två bilder som är mina pulsfiler från maxtesten. Det intressanta jag hittade där var när jag jämförde kurvorna mot varandra. Kurvan på maxet med syrgas följer inte riktigt normen för hur maxkurvor brukar se ut (i alla fall inte mina). På syrgasmaxet ökar inte pulsen helt linjärt med den ökade belastningen. Den går upp för att sedan gå ner något. Att jag på något sätt lyckas återhämta mig under en kort stund innan nästa watt-nivå. Ett sparande av energi kan man ju kanske säga. Får undersöka detta lite närmare. 

Maxtest luft. Endast vanlig luft här. Pulskurvan under maxet är normal. Det vill säga att den  ökar linjärt med den ökade belastningen. 


Maxtest syrgas. Notera hur pulsen under maxet inte går spikrakt uppåt. Pulsen går efter en höjning upp, för att sedan gå ner  något igen. Snabb återhämtning.



6 kommentarer:

  1. Då förstår jag varför det är förbjudet enligt WADA. Ingen syrgastub på ryggen under nästa lopp med andra ord...

    SvaraRadera
  2. Vid tävling: Nej
    Vid träning: Ja (så som jag förstått det)

    Dykartuberna får sitta på under tusingarna alltså. Kommer kännas väldigt lätt på tävling sedan (i dubbel bemärkelse).

    SvaraRadera
  3. verkar som det går utför på båda maxtesterna hur som! (höjd m)

    SvaraRadera
  4. Förmodligen därför jag fick så bra resultat.

    SvaraRadera
  5. Jag vill också ha syrgas

    SvaraRadera
  6. Fråga om du får maxa på löpbandet i labbet med tuben inkopplad, hehe.

    SvaraRadera