Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

tisdag 12 april 2011

20min-test på Monarken

Godkväll. Tidigare idag körde jag ett rätt lyckat testcykelpass. Sällskapet nere i Bosölabbet var nog en starkt bidragande orsak till att det gick så pass bra. Fika-Thomas på rullskidor på stora löpbandet, Seglarn joggandes bredvid, Cissi på roddmaskinen och Laser som "hängde" i avslappnad klädsel. Det köttades duktigt på alla håll och kanter med andra ord. Jag planerade för ett mindre formtest då söndagens pass gav mersmak och att jag kände mig skapligt fräsch i benen. Anyways. Ville få en kom-i-gång-intervall innan allvaret, så 10min tröskel fick väcka kroppen.

Passet: 10'/5' (tröskel) + 20' (max).

Utfall: 10' @360w, ~60rpm (6kg) + 20' @~410w, 68-69rpm (som oftast) (6kg).

Som synes gick det bra. Har haft på känn att jag skulle kunna klara av 20min på 400w och nu gjorde jag realitet av det. Valde en relativt låg kadens då jag varit stark på det under vintern. Kadensen pendlade mellan 67-70rpm, men låg oftast på 68-69rpm. Under sista minuten trissade jag dock upp den lite mer och hamnade på dryga 440w och sedan sista 20-30sek ligga över 500w. Kan meddela att jag var rätt mör efter att klockan slagit över till 20min. Seglarn var snabb med att ta laktat och det landade på 13,8 mmol. Trevligt. Efter vad jag erfar (och har fått höra) är dessa siffror ganska bra över ett 20min-test. Kul. Kul att man kan se en progression i träningen. Kul också att det går att förbättra sig så här mycket med en varierad form av träning. Cykling, löpning roddmaskin och styrka kombinerat is the shit.

Mer siffror: Fick se laktatresultaten från förra veckans test idag också. Maxvärdena var inte något imponerande med höga 12 mmol som mest. De som var tagna på subnivåerna visade däremot fina ekonomiska siffror - 0,84 mmol @240w. Helt okej.

2 kommentarer:

  1. Då hoppas jag att jag får se dig på en tempocykel i år, så har vi en top10 placering på SM.

    Alex Gingsjö

    SvaraRadera
  2. Det hoppas jag med! Ska försöka skramla ihop en hoj i god tid innan. Då kan det bli intressant.

    SvaraRadera