Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

söndag 3 april 2011

Jag kommer inte på någon rubrik

Slut på veckan. Skönt. Har varit en skapligt hård vecka träningsmässigt får jag änså lov att säga. Runt 17h träning (effektiv tid givetvis och ingen styrka inräknad), och det utan att ha nött en massa utetimmar i sadeln. Bra för att vara mig. Det kunde dock ha blivit några timmar till i boken, men krämpor efter kraschen har hämmat något. Revbenen är lite so so, och gör att sömnen kortas ner något under nätterna. Även vid löpning gör de sig påminda. Höger ljumske är också väldigt bråkig. Den måste ha fått sig någon sorts smäll i det mindre mjuka fallet. Var tvungen att korta ner gårdagens morgonjogg då den ömmade lite för mycket för mitt eget bästa. Testcyklingen fortskrider dock enligt plan, och det får anses gott nog. Gårdagskvällen bjöd på 10x3'/1' @370-377w, 100-102rpm (3,7kg). Stabilt, fint och kontrollerat. Totalt 2h så där på lördagsaftonen. Tur att det var Go'kväll och Nyheterna på televisionen som underhållning. Zu morgen är det en planerad vilodag. Den första på nästan tre veckor. Skönt det med. Får hoppas på att benen blir pigga av det tills på tisdag då det vankas dubbla maxtest. Mmm...

En sådan där klassisk egocentrisk testcykelbenbild. Pga suddigheten syns inte stubben så bra. Tur.

7 kommentarer:

  1. Hörru Alf, det är ju starkt som fan att köra 10st 3or på dryga 370w men hänger inte med på matten riktigt. Om du har 3.7kg motstånd och håller 100rpm, blir inte det 100x3.7*0,9816=363w eller 370w om man räknar på 102rpm?

    Extremt nördig fråga och jag om någon borde verkligen veta men det gör jag inte. Eller är det något annat lurt, typ att vikten av korgen inte räknas med eller att Corioliseffekten häver en del av svänghjulets verkan?

    //Clueless

    SvaraRadera
  2. Hmm, är det så att det är skillnad om man använder en monark med viktkorg gentemot pendel? Viktkorgen väger ju 1kg och sedan la jag på ytterligare 2,7kg = 3,7kg in alles. Knappade sedan in 3,7kp i displayen och kadens 100, voilá - 370w. Tänker jag fel? Och vad är det för formel? Är jag svagare än jag tror?

    SvaraRadera
  3. Ringde nyss till Korea för att kolla upp detta :-)
    Om man ska räkna ut exakt wattal efter kpm och kadens så är formeln; kpm x kadens x 0.98172. faktorn man multiplicerar med är tyngdkraftens effekt på 1kg och variera med breddgrad, höjd över havet (försumbart) och bergart (!). I Stockholm inkl Bosön så är faktorn 0.98172. Det blir bara 1.8% skillnad jämfört med gamla formlen och man brukar tydligen strunta i det men det är ju faktiskt 5-6watt på 300watts belastning och sånt märker man ju direkt som idrottare :-)

    /Filip

    SvaraRadera
  4. Å andra sidan är väl verkningsgraden knappast 100% för överföringen från pedal till svänghjul. Så jag misstänker att Alf trots allt kan sova gott räknandes som han gör...
    /Petri

    SvaraRadera
  5. 3 olika personer kommenterar och samtliga missar den mest uppenbara frågan: skoöverdrag på TC'n? Vad händer? Uppenbarligen har vi alla våra olika läsare och här är det uppenbart att siffror och testvärden kommer långt, långt före stilmässiga regelbrott.

    Annars ser det mycket bra ut. Das Babyfett är på väg bort och vågar man ana storform också?

    SvaraRadera
  6. @Dr Fil - Varför vet koreanerna detta och inte du? Då menar du alltså att alla monarkcyklar visar 1,8% "fel" (vilket i riktiga watt egentligen är +6,2%, då ju monarken har en 8%:ig effektförlust mot ex SRM)? Blir det då inte lika för alla ändå eftersom ingen (mig veterligen) har bortsett eller uppmärksammat detta innan? Konfunderad. Ring mig annars ringer jag dig.

    @Petri - Tack Petri! Fick en svår panikångestattack av Filips upptäckt, men nu känns det hela bättre igen.

    @Kullgren - "Siffor och testvärden" är det nya "backslick och solglasögon". Det finns två anledningar till skoöverdrag på tc:n - 1) Jag besitter Sveriges sämsta cirkulation i fingrar och tår, aka, jag har dessa för att frysa mindre. 2) Jag kan ju inte fota mig själv i svarta skor. Det vore ännu värre. För övrigt är inte testcykling särskilt stilfullt ur någon aspekt. Snor, watt, svett och fläkt ska det vara.

    Bebisfett har jag inte haft på ett tag, men däremot några procent vuxenfett. Med några pass utomhus och lite spetsträning borde stor form bli i form.

    SvaraRadera
  7. Jaja, SRM och alla andra wattsystem ger ju alltid gladare siffror än Monarken. Här handlar det mer om skillanden att köra i wattläge jämfört med Kp-läge. kp-läge är alltid 1.8% lättare. Precis som mina ben alltid har sagt. Tog en förmiddag att spåra felkällan. Det visade sig att Irma Åstrand (PO's fru) som gjorde själva Åstrandgrafen på 50-talet gjorde alla mätningar i kp-läge och uttryckte effekten som kpm/min. Hon visste givetvis att man tappade ett par % om man konverterade grovt till watt men skrev i en artikel att man kunde göra denna konverting för enkelhetens skull. Så himla noga gick det ju ändå inte mäta watt på 50-talet. Sen var det någon gång på 70-talet någon som grävde fram dessa gamla data och översatte syreupptaget med motsvarande grova wattsiffra istället för kpm/min. Sen har detta fel gått i arv både vetenskapligt och i läroböcker etc. Om du fick en panikångestattack över detta kan du ju tänka dig hur vissa andra personer kommer känna sig när/om han får reda på det...

    SvaraRadera