Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

onsdag 6 oktober 2010

Grundträningsfunderingar

Sitter och klurar på upplägget inför nästa säsong. Det är under den kommande mörka (och allmänt otrevliga) perioden som grunden till om det blir ljummen sportdryck eller skumpa efter tävlingarna läggs. Det gäller att inte dra igång med den tunga träningen för tidigt. Det är långt kvar tills det ska presteras och då gäller det att ha motivation hela äckliga vintern igenom. Personligen har jag tänkt att köra relativt spontant nu i oktober, och göra det jag finner roligt för stunden. Köra precis så långa pass att det fortfarande är roligt när jag stannar klockan. Det jag kommer smyga in under den här perioden är tillvänjning av styrketräning, och då i synnerhet benen. Lägger in 2st benpass i veckan från och med denna, och kör då på lättare vikter. Tanken är senare (efter oktober) att stegra denna träning med tyngre vikter och färre repetitioner. Styrka kommer även bedrivas på testcykeln i form av styrkeintervaller. Till en början något kortare för att successivt öka i watt och längd. 2st sådana pass i veckan är tanken i november. Grejen med det här är att jag måste bli lite starkare om jag ska bli bättre. Tror då på ett saftigt block med det i den första fasen av grundträning 2010/2011.

Så här avslappnat kan det vara när man tränar mellan säsongerna. Man kan till och med kosta på sig en paus i naturen.

3 kommentarer:

  1. Har Mr. lundvall pratat med dig?

    SvaraRadera
  2. Näpp. Skulle han ha gjort det?

    SvaraRadera
  3. Vilket vuxet tramsupplägg! I oktober ska man ju träna aphårt och mycket så man imponerar på tomten i december. Ingen minns ändå någon som var stark på sommaren. Då är det roligare att bada.
    Kul me ny blogg fresten

    SvaraRadera