Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

torsdag 20 oktober 2011

Post Hässelbyloppet

Sprang Hässelbyloppet i söndags. Har sprungit där fyra gånger tidigare, -04, -05, -06 och -07. 2008 var jag för sliten i vaderna efter ALJ för att kunna springa och följande år har jag varit invalid, men nu var det dags igen. Tiderna har faktiskt blivit progressivt bättre för varje gång också. 2004 – 38.52 (Första sub40. Låg i lumpen och hade helgpermis. Tränade rätt sparsamt med löpning, men rörde på mig i allmänhet.). 2005 – 37.21 (Hade börjat springa lite mer. Var jäkligt varmt den dagen om jag inte missminner mig. Runt 20 grader.). 2006 – 35.47 (Efter några månader i Australien under första halvan av året tog det ett tag att förbättra formen. Inte fokus på träning Down Under så att säga.). 2007 – 34.30 (Gick med i Studenterna i jan/feb -07. Träningen skärptes och tävlingsfrekvensen ökade. Var dock sjuk i nästan två månader i mars och april, och kunde inte träna någonting.). 2011 – 34.04 (Året då jag kunde börja springa igen. Enough said.).

Är något besviken på loppet i söndags. Hade hoppats på en snabbare tid. Med facit i hand blev jag eventuellt något för bekväm på andra halvan. Släppte (omedvetet) på trycket vilket gjorde att km-tiderna stack iväg. Lite lurigt när man plockar folk hela tiden, men grejen är att de sprang jäkligt långsamt och jag bara långsamt. Skärpte till mig under sista kilometern. Har vikit ner mig i de flesta spurtstriderna i de lopp jag sprungit i år, men denna gång svarade jag upp. Tryckte till lite extra efter 9 km-skylten och märkte att benen var skapligt pigga. Drog ifrån den klunga jag låg i och närmade mig hastigt damsegrarinnan. Han dock inte ikapp, men den sista kilometern blev den näst snabbaste (den första var snabbare). Borde ha ökat trycket i steget tidigare.

Jag kom i mål hur som helst, och fick en bra genomkörare. 

Var så snabb sista kilometern att jag höll på att springa ur bild.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar