Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

måndag 13 september 2010

En sorts tävlingsrapport

Ja, jag var ju och tävlade igår. Det var de fashionabla Svealandsmästerskapen som avgjordes ute i obygden Ockelbo. Tyvärr så var inte prinsen närvarande (eller ens någon avlägsen släkting) som kunde agera prisutdelare, men det gick ju bra ändå. Personligen hade jag inte tävlat sedan SM och var väl lite ringrostig. Tränat har jag ju dock gjort hela tiden och det har känts bättre och bättre. Den här kraschen sabbade tyvärr uppladdningen en smula då det blev vila onsdag, torsdag och fredag på grund av smärta. Bara att gilla läget.

Laget som vi hade till start var riktigt starkt, samt att vi var i numerärt överläge till antalet. Då kan det inte bli annat än kalas. Det fanns bara ett mål för dagen och det var att en grön ekodusch-cyklist skulle vinna. Starten gick och attackerna avlöste varandra. Gick på några stötar hit och dit. Sedan kom en attack från en Hofvare på högern, jag hängde på och vi fick en liten lucka. Klungan jobbade dock ikapp och jag tänkte att nu är det ett bra läge för de andra i laget att kontra. Sagt och gjort, Linus och Pentonen dubbelstöter från vänster, samt att Alex och Lundvall dubblar från högern. Mattias låg då redan i utbrytning. Detta blir då givetvis den avgörande delningen. Kul. Inte mycket att göra för lilla mig då initialt. Jag och Kullgren blir kvar i "huvudklungan" och neutraliserar loppet bakifrån så att säga. Sedan blev det en rätt halvtråkig resa fram till mål (som var cirkus 10mil bort).

Jag och Erik glider med i klungan.

Kroppen kändes faktiskt riktigt bra. Benen svarade och skallen var pigg och fräsch. Ryggen segnade ihop en aning efter ett tag, men så länge man var någorlunda still med överkroppen gick det fint. På de två sista varven började jag känna av kramptendenser i låren. Det stack till och ryckte något förbannat. Okul då jag i övrigt var pigg som en mört. Tror det berodde på tävlingsovanan. Att det blir många korta och hårda kraftinsatser under en lång tid. Jaja, bra träning i alla fall. Det hela tog 3h29min tror jag över 14mil. 163 i snittpuls och 188 i max.

Vi vann såklart och dessutom en trippelseger med Alex "Loket" Gingsö som 1a, Mattias "Doktorn" Svensson som 2a och Linus "Spurtarn" Dahlberg som 3a. Full pott. Gött.


Pallen, och mästartröjan som Alex nu får bära i ett år framöver.
(Alla bilder snodda från Kullgren)

Så, det var väl tävlingen i stort. Orkar i alla fall inte skriva mer. Nya tävlingar till helgen och då får banne mig krampen hålla sig borta. Då kan det bli väldigt kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar