Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

fredag 3 september 2010

Powerades "elitidrottare"

Jag har hittat en ny grej att störa mig på.

Powerade (den där syntetliknande sportdrycken) har en litet projekt som de kallar Utmaningen, där de tar sig an en motionär som under några månader ska formas till en mer slipad idrottare. Förra året var det en herre som skulle genomföra ett triathlon (olympisk distans) under en viss tid, och detta år är det Lidingöloppet (30km) som är "utmaningen".

Efter att ha sett reklamfilmerna som går på tv, blev jag mer intresserad av att se vad det var för status på deltagaren. Väl inne på deras hemsida möts man av den ena mer machobetonade "artikeln" med snärtiga one-liners efter den andra, såsom Muskelpaketet, Här spyr utmanaren, Lidberg lovar tuffa tag und so weiter. Suck pust stön vad störtlöjligt. Tycker jag.

Jag blev särskilt intresserad av Muskelpaketet - Klas testresultat chockar. Utmanaren har under projektets gång gjort laktat- och syreupptagningstester på SportSupportCenter, och nu var alltså det senaste testet tydligen chockerande. Jag citerar: "Här är chocksiffrorna som visar att Powerades Utmanare Klas Kronaas gått från slö motionär till elitatlet – på nolltid." Hmm...elitatlet alltså? Intressant. Vad är det då för siffror och värden han har presterat? Vid det första testtillfället presterade han ett testvärde på 56 och nu, fyra månader senare, 72(!!). Hmm...72 är ju faktiskt rätt bra, särskilt med tanke på att utmanaren är en tidigare handbollsspelare och ser rätt muskulös och stor ut (har inte hittat några mått på längd och vikt tyvärr). Jaja, men har man 72 i testvärde borde det ju gå skapligt fort att springa tycker man. Då ska vi se, Midnattsloppet på...39,27. Hmm...det är ju inte så värst bra, med tanke på testvärdet det vill säga. Inte elitidrottarmässigt i alla fall. Jag skulle tippa på att det är någonting galet med testet. Kanske en så kallad Glädje-Jaeger månne, eller att de helt enkelt uppskattar Vo2max efter resultatet av det submaximala tröskeltestet? Vem vet. Blir inte testledaren förundrad över dennes höga testvärde, men förhållandevis kassa prestation i testet? Märkligt.

Vad som står mer är att allsvenska fotbollsspelare har ett snittestvärde på 74!!(!!). Kors i taket. Det var imponerande, och samtidigt väldigt fel. Snittet ligger snarare runt 57, efter siffror från en studie gjord vid GIH 2007. Bra research av dem.

Anyways. Det jag stör mig mest på är just själva utformningen av hemsidan och framtoningen. Allt ska vara så jäkla macho, samt att det är så grymt bra att pimpla sportdryck hela tiden. Inget ont mot utmanaren eller tränarstaben. De gör ju bara som de blir tillsagda, antar jag. Jag tror dock att han kommer få svårt att klara av LL30 på sub2. Då måste han ju de facto hålla nästan samma fart som under Midnattsloppet, fast i tre mil, i sträck. Nja på den.

Över och ut

7 kommentarer:

  1. Ja visste inte att det var macho att pimpla sockerdricka. Har också märkt att SSC ger glädjesiffror på syreupptag, de har såvitt ingen utandningsutrustning, och då blir det väl svårt att få fram korrekta siffror?

    SvaraRadera
  2. Funbeat-motionär 1/12 2009: test hos Sport Support Center!
    Samma motionär 25/2 2009: Nu fick jag gjort om testet och då blev siffrorna lite bättre. (Note: Skoog hade inte sagt åt testperson att inte träna hårt dagen före test, så försökspersonen kom och gjorde test dagen efter 5 timmar träning och direkt efter en stor frukost. Bra info, testledaren!)
    Efter test fick personen följande fabulösa rekommendation:
    A2-träning mellan 120-147 slag/min
    A3- träning över 147 slag/min
    VO2max-träning startar vid 76% av max.

    Ehm. 76% av maxpuls? = 136. Så han kan alltså träna sig till ett högre maximalt syreupptag genom att ligga på A2, vilket också var 25 slag UNDER den tröskelpuls som Skoog så fint fick fram.
    Eller om det är "76%" av VO2max (det beräknade värdet alltså..) som avses - eh, lite lökig VO2max-träning vas?

    Vidare brukar Skoog tala om för sina testpersoner att de kan springa en mara på tröskeln, dvs. hans framtestade OBLA 4mmol. No shit! De allra bästa små flugviktarna kanske kan ligga på 98% av tröskeln,
    men då pratar vi om absoluta toppen av världseliten. En vanlig motionär som (tränar för) och sedan springer maran brukar landa kring 88-92 % av tröskeln.

    Från verkligheten: "Micke, vet du vem Christer Skoog är? Är han duktig på att testa löpare och sedan prediktera deras tävlingstider på div. distanser? Är han duktig på att träna dom här löparna efter de testresultat han får fram?"
    Mattsson: Ehhhehe... Vi kan säga så här.. Christer Skoog _VAR_ en hyfsad...eh...skidåkare.

    Våra små efterforskningar på testa-motionärer-marknaden har visat att så fort nån visar upp ohlala-testvärden så säger man; This is a SportSupportCenter-test?
    Var överlag skeptisk till hela utformningen av test på SSC.
    Alla värden som det räknas på är submax på bara 4 minuter, 5 minuter är att föredra om man vill ha stabila värden att räkna på och göra uppskattningar utifrån (och det vill ju tydligen Skoog...)
    Det finns inget baseline-värde. Inget max-laktat.
    Det görs inget maxtest utan maxpulsen är en uppskattning (eller det personen själv anger), vilken man senare gör vidare (uppskattningar) uträkningar på, vilket blir beräkning på beräkning osv.
    Ju fler osäkra parametrar desto värre resultat.
    Ingen beräkning av IAT (vilket är förståeligt med tanke på alla information som fattas) utan bara 4mmol rakt av och sen en extrapolerad kurva på beräknade punkter = voohohoVO2maaax!

    OK, frågor på det?/
    Frida som inte kan logga in på google-kontot.

    SvaraRadera
  3. Så det är till SSC jag ska bege mig till om jag vill ha ett testvärde på +90. Bra att veta, fuck Spenats sorgemätare.

    SvaraRadera
  4. Hahaha, klockrent frida! det där säger ju allt. Mina misstankar är således bekräftade. Vilken pajasverksamhet.

    SvaraRadera
  5. Nu har nånting gått riktig galet, reklam skall ju locka till ohämmad konsumism och inte till kritiskt tänkande. Den grå drickan är ju halvgod, nästan som Grappo, fast utan kolsyra. Och onödigt dyr.

    Men fotbollstestet var klart intressant läsning.

    SvaraRadera
  6. Hejsan,

    Fick tips av en kompis att läsa detta och tycker det var väldigt intressant att se vad andra tycker om det som skrivs etc om mig och utmaningen (jag föredrar att folk läser bloggen eftersom det där är vad jag själv tycker) :)

    Jag har ingen som helst aning om hur vetenskapligt testet etc är men jag kan tillägga min vikt och längd som jag såg att du saknade uppgifter på :) Väldigt intressant att läsa vad ni (som jag antar har betydligt mer kunskap än mig) tolkar ur det.

    Vikt: 78 kg (ner från 83 vid första testet)
    Längd: 183 cm

    Sprang ju Lidingö Test Race i söndags och lyckades där hålla 4min/km (under 1.28 på de 22km).. Dock tror jag inte det blir aktuellt under själva lidingöloppet med tanke på hur trött jag blev.. Personligen vill jag komma in på under 2.15 och hade varit rejält nöjd med det :)

    Ha det fint
    MVH/Klas

    SvaraRadera
  7. ...och Klas kom in på 2.10. Fantastiskt bra jobbat på bara 4 månader!

    SvaraRadera