Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

måndag 27 september 2010

Lidingöloppet del 1: Byxmysteriet

Skippar ursäkterna om det lackande skrivandet, och går direkt på potatisen istället.

Lidingöloppet avgjordes ju som bekant den gångna helgen och jag var givetvis på plats (svårt att inte vara då jag bor ett stenkast från banan). Anyways. Detta inlägg handlar främst om Oskar Svärd, den trefaldige Vasaloppsvinnaren. Han sprang 3-milen i lördags, och hade som tidigare merit från detta lopp ~1:50 från 2003. Han stapplade sent om sider i mål på dryga 2:00, men det är inte anledningen till inlägget. Anledningen (eller funderingen kanske) beskrivs bäst i bilder. Se nedan:


Bild 1: Denna är med största sannolikhet tagen vid Kyrkviken, efter cirka 8km. Som synes har den gode Svärd på sig ett par moderiktiga kompressionstights av senaste snitt. Inget konstigt med det.


Bild 2: Den här gissar jag är tagen vid cirkus 3km kvar. Hmm...det är något som fattas? Istället för tights på låren är det nu ett par mindre fashionabla kalsonger (alternativt hotpants). Märkligt.

Frågan lyder: Varför har denne skidlöpare tagit av sig sina byxor under loppet?
  • För varmt?
  • För tight?
  • Blev nummer2nödig?
  • Bli lättare uppför?
  • Psyka motståndarna?
Någon som i ärlighetens namn vet varför?

(Bilder lånade från Susanne Sjöstrands FB:album)

14 kommentarer:

  1. Mkt märkligt och ett annat mysterium är att han är den ende av dom jag har bakom mig i res. listan som jag inte minns att jag passerat och eftersom han är efter K-O vid 8 km bör jag passerat honom... Kan en byxbristning inkallat den gode Svärden i skogen månne?

    SvaraRadera
  2. det här måste ju utredas, han lär väl iofs skriva om det i sin blogg så småningom. Tror inte på alterantiv 3, då skulle det väl vara mer troligt att han kastade det han hade underst?
    Han kanske kastade dem till ett fan i publiken ala rockstjärna. Tyckte jag såg något som liknande dessa brallor i Eriks bil på väg hem...

    Björnen

    SvaraRadera
  3. @swayze - aha. då verkar det nästan som att han låg och tryckte i någon buske när du svischade förbi. strange indeed.

    @prefix-björn - har han en blogg? återstår att se om han behagar uppdatera den med sanningen. han kanske fick ett par nya kallingar av en i publiken? typ erik?

    SvaraRadera
  4. Han har åtminstone en hemsida:
    http://www.oskarsvard.se/post/Sjuk!.aspx

    Med en förklaring till tiden, men inte byxorna!

    SvaraRadera
  5. hmm...det där blev man ju inte mycket klokare av. det måste ha inträffat något extremt pinsamt, därav mörkläggningen. man tar ju liksom inte bara av sig byxorna mitt under ett lopp!?

    SvaraRadera
  6. jaja, Rub it in. Inte nog med att karl'n var 20 minuter före, han har dessutom hunnit byta byxor...

    SvaraRadera
  7. Han skriver:

    "Passerade milen på 35,5km (helt enligt plan)" - det är en mystisk man vi har att göra med helt klart.

    SvaraRadera
  8. @Björnen: Ser det inte ut som att han har shortsen utanpå kompressionsbyxorna på första bilden..?? Då kanske det var byxorna som behövde slängas ändå... Men vad är vitsen med att klä sig så?

    /R

    SvaraRadera
  9. Lars Södergård1 oktober 2010 kl. 21:47

    Vitsen med att ha kallingar utanpå tajtsen? Tss, det är ju typiskt superhjältemode. Alla som är nåt har kallingarna så.

    /laser

    SvaraRadera
  10. Vi kan även notera att han ser minst 10 år äldre ut på översta bilden... Är det tal om ett major fusk?

    Detta är på intet sett snack om att smutskasta den goda skidlöparen som är jefligt grym på lagg, mera en smärre observation som vuxit fram under veckan då vi försökt utröna var kompressionstightsen tog vägen...

    SvaraRadera
  11. jag tror inte att kallingarna siiter utanpå tajtsen på första bilden. det är bara ett par salomontajts med en något annorlunda passform.

    jo, han ser allt lite mer pojkaktig ut på nr2.jag tycker också att han ser lätt cyanotisk ut i ansiktet på tvåan, och kanske lite lättare. tror jag ska ta och cykla längs hela spåret och söka rätt på de där byxorna. måste gå till botten med det här!

    SvaraRadera
  12. Nej, för att få slut på konspirationsteorierna har jag frågat vad som egentligen hände på Svärds gästbok på hans hemsida, Jag inväntar med iver svar från the man himself.

    Björn

    SvaraRadera
  13. Lars Södergård4 oktober 2010 kl. 15:56

    Gediget initiativ Björn! Snart kan jag, eventuellt, börja sova på nätterna igen.

    /laser

    SvaraRadera
  14. Ganska säker källa...9 oktober 2010 kl. 21:08

    Ryktet säger att förutom ett mindre bra kropp rent fysiskt så var magen inte heller på topp och det blev fler än ett besök i skogen... Efter de var det inte helt lätt att får på sig kompressionstightsenoch så de blev kvar i skogen. Men Alf det är ingen idé att leta efter tightsen då det plockades upp redan dagen efter..

    SvaraRadera