Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

söndag 7 november 2010

Första veckan med inslag av "seriös" träning

Abend.

Jaha, jag tänkte faktiskt för ovanlighetens skull visa hur min vecka såg ut, träningsmässigt alltså. Det övriga överlåter jag till er fantasi. Det var ju första grundträningsveckan och den flöt på rätt fint om jag får säga det själv. Här är resultatet:

  • Måndag: Testcykel 4x6'/3' @300w (styrkeintervaller ~50rpm) tot. 63' med Prinsen. Hård bålstyrka i gymmet efteråt. Utomhuscykling till och från GIH 20'+20' i hurtigt tempo.
  • Tisdag: Pass 1 - Morgonjogg 38' i skogen. Pass 2 - Roddmaskin 3x7'(15''/15'')/4' @1.34-1.38/500m tot. 60' med Prinsen.
  • Onsdag: Pass 1 - Styrketräning ben, grundligt. Prinsen sällskapade. Pass 2 - Löpning distans 30' @4.58/km.
  • Torsdag: Testcykel 4x6'/3' @302-308w (styrkeintv. 55-56rpm med 5,5kg) tot. 60'
  • Fredag: träningsfritt
  • Lördag: Pass 1 - Morgonjogg 26'35'' @4.21/km. Pass 2 - Styrketräning ben, grundligt.
  • Söndag: Pass 1 - Löpning distans 73' @4.25/km med Laser och Spenat. Pass 2 - Testcykel 4x6'/3' @302-313w (styrkeintv. 55-57rpm med 5,5kg) tot. 60'
Ja, sådär såg det ut. Har ju sprungit hela 4ggr denna vecka. Det blir inte sämre i höftpaketet i alla fall. Är dock fortsatt extremt försiktigt optimistisk. Tar inte ut någonting i förskott längre. Det går om det går. Dagens löppass var förövrigt en riktig höjdare. Jag och Laser teamade upp med Spenat utanför Å-lab, och begav oss ut på en solig runda på Djurgården. Farten var rätt så varierad passet igenom. Spenat ville fisa runt i 4.45-fart, men jag tyckte inte att det kändes som löpning. Är ju van att springa i bökig och backig terräng, men grusvägarna på Djurgårn' var ju som värsta Autobahn för mig. Det blev, enligt Spenat, lite utav en "kukmätartävling" där alla ville hävda sig och visa sig från sin starkaste sida. Själv var jag lite trög i benen efter styrkan dagen innan och förmådde mig inte att hänga på när Spenat sprätte i slutet av passet. Vis av erfarenhet efter att ha tränat med den mannen några gånger, vet jag att när han rycker (eller försöker) så är det en sista dödsstöt. Mycket riktigt så tröttnade han tämligen omgående och ställer sig och flåsar. Jag trummar dock på i stadig fart för att sedan höra Spenatmannen gnälla om att jag ska sakta ner. Jag erkänner mig själv som segrare av dagens "tävling".

5 kommentarer:

  1. jajaja, jag tröstar mig genom att framkalla bilderna från 2007 års nationaldagslopp på näthinnan. Those glory days...

    SvaraRadera
  2. en stor idrottprestation från din sida att slå mig som hade haft bihåleinflammation under våren, och varit totalt fysiskt inaktiv i 6 veckor. tror att jag började träna i maj igen. men jag ger dig den filip larsson (som de sa på prisutdelningen som du inte behagade närvara på. har för mig att du vann en body-lotion).

    SvaraRadera
  3. Vafan, missade jag en bodylotion?! Den hade passat fint i min samling av frottéhanddukar och kaffekoppar som jag vunnit genom åren.

    SvaraRadera
  4. Nä du hade fel. Jag ringde precis upp nationaldagsloppssekreteriatet och kollade om dom eventuellt hade kvar min body lotion. Men det visade sig att det var en burk Body Butter och tydligen hade en av världens absolut bästa triathleter kommit förbi under en stenålderspromenad i Five Fingers och hämtat den bara för någon vecka sen.

    SvaraRadera
  5. asch, vilken otur. den där triathleten har ju ett sjätte sinne för att hitta feta burkar med kroppssmör. för det är ju rätt "primal" att smeta in sig i fett.

    SvaraRadera