Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

söndag 6 februari 2011

Viktiga vikter

Har kittat upp testcykeln igen. Boysen på Bosölabbet var hyggliga att låna ut 5st 100g-vikter till min ("lånade") testcykel. Möcket bra. Nu kan jag justera belastningen på ett bättre sätt, och då mer kunna välja en kadens som jag känner för. Då jag har en fetisch för styrkeintervaller för tillfället har jag testat de nya vikterna där. De senaste passen har jag börjat köra med 7kg totalt i korgen, och har lagt på 1st 100g-vikt på de sista intervallerna. Vill inte ha en för hög kadens, utan gärna ligga på 50rpm +- 1-2rpm. Med 7kg har jag ökat upp mot +53rpm på sista intervallen, så för att motverka en högre kadens har jag nu lagt på 100g. Kruxet är att displayen på cykeln endast går att knappa upp till 7,0kp. Fick därför tillverka en minneslapp med kadens och effekt vid 7,1kp och 7,2kp. Man är ju lite hjärndöd i stridens hetta, så en lapp är välbehövlig då huvudräkning inte är att rekommendera. Det högre momentet kändes av i alla fall och jag kunde på gårdagens pass ligga stabilt på 52rpm med 7,1kp under sista 10-minutaren. Det går framåt.

Så här festligt ser det ut i korgen när man trampar sig trött. Hmm...finns ju lite plats över för ytterligare kilon. Intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar