Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

måndag 28 februari 2011

5000m roddmax

Greetings kamrater! Helgen är över och en ny stygg träningsvecka har börjat. Knäaset känns bättre och det har gått att genomföra skapliga pass. I lördags cyklades det inne på bosöovalen på morgonkvisten. 3x20'/4' genomfördes med vallentunagänget. Mina ben var inget vidare pigga. Väldans tröga och träningsvärkande efter torsdagens styrketräning. Flåset var dock lugnt och pulsen som toppades in på 168 indikerar på lokal trötthet istället för central. Samlade ihop mina 2h träning innan jag traskade hem för föda och sömn. Dagens andra pass förlades sedan nere i labbet där det skulle bli rodd. Bestämde mig efter en diger uppvärmning för att testa att köra 5000m. Tyckte att kroppen ändå kändes skaplig, så varför inte testa och se. Siktade in mig på 1.45-snitt (17.30) vilket kändes som en rimlig tid att klara av. Gick dock betydligt bättre än så. Låg förhållandevis lätt och ledigt i 1.43-1.44 och höll igen en anings i mitten för att inte gå över gränsen. Hade en hel del krafter kvar mot slutet och kunde trycka ner snittet ett antal enheter sista kilometern. Sluttiden blev 17:15.2 och pulsen toppades på 190. Rätt bra tycker jag med tanke på förmiddagspasset. Tror också att det är en rätt skaplig tid faktiskt (med svenska lättviktsmått mätt i alla fall). Bör gå att kapa x-antal sekunder med en fräsch kropp. Jaja, ett bra pass blev det!

Här ser ni splittarna från passet. Snabb sista kilometer som synes. Blir redan sugen på att kötta igen och knäcka denna tid.

6 kommentarer:

  1. Det bloggas alldeles för lite här btw..

    SvaraRadera
  2. Skyller på att jag åkt på en släng av digerdöden. Humöret är således på topp.

    SvaraRadera
  3. BLOGGA FÖR #("&¤%"&"! Skriv om mig istället eller nåt, det tycker alla är intressant.

    /VERSALMANNEN aka laser

    SvaraRadera
  4. Det var ett jävla tjat. Varsågod och läs. Förlorade just 30min sömn pga av det där inlägget.

    SvaraRadera
  5. 17.15 är ganska OK tid om man kan lite på concept2rankingen. Typ svensktrekord med dryga minuten och 5a på världsrankingen i lättvikt. Eller läser jag fel?

    SvaraRadera
  6. Den där rankingen är lite so so. Världsrekordet är på 16.18 och det svenska rekordet på 16.47. Dock så kan man kika in på roddförbundets hemsida och kolla på inrapporterade resultat från 2003-2011.

    http://rodd.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Testrutiner%20och%20testresultat&id=71&avd=y&link=Elit

    Då tycker jag mig kunna utröna att 17.15 är ett skapligt resultat iaf, och då med tanke på att det var första försöket + att jag hade kört ett saftigt morgonpass innan. Du får försöka dig på en maxning spenaten!

    SvaraRadera