Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

söndag 9 januari 2011

Kakeffekten


Helgens och veckans träning är över och jag är nöjd. Den överjävliga träningsvärken och segheten som präglade torsdagen och fredagen försvann lägligt nog. Igår inledde jag med en morgonjogg vid den för mig vansinnigt tidiga tiden 07.00. Sprang i 1h ganska precis. Letade mig ut mot Grönsta i hopp om att elljusen skulle vara tända, men icke. Ignorerade den bristfälliga sikten och lufsade runt 4:an och 3:an (tror jag i alla fall. Svårt att se markeringarna). Sedan efter jobbet var det så dags för en dust med testcykeln. Den egentliga planen var att jag skulle kört tc-intervallerna i fredags, men kroppen fungerade inte så bra då. Hade svårt att hålla 190w. Funderade och kom fram till att det var bättre att genomföra intervallerna på eftermiddagen, efter jobbet till trots. Hellre lite seg i skallen än att kroppen inte har vaknat. För att motivera mig till detta var benen nyrakade, vita skoöverdrag på samt finbyxorna med den sköna blöjan. Små tilltag som gör att känslan i sinnet blir den rätta. Man får inte vara dum.

Kör fortsatt vidare med styrkeintervaller. Är uppe i den gamla standarden om 4x10'/3' nu. Inledde behärskat med en belasting på 331-338w på 1a (6,5kg i korgen). Den kändes bra så jag köttade vidare. 2a med snitt runt 338-344w, 3e 344-351w. På den sista inledde jag på 351w och ökade kadensen successivt. Snittet borde blivit runt 360-370w (om inte mer). Sista minuten testade jag att lägga över 400w vilket inte var några problem. Toppade in på 435w sista sekundrarna. Intressant att se att det fanns så pass mycket krafter i mina påkar. Lovar gott. Måste kanske öka till 7kg i korgen för att få ner kadensen en aning.

Suddig och reflexig bild på moi från igår.

Zu tage har det sprungits en längre stund. Med pulsgrader och sol ute var det inte särdeles svårt att ta sig ut. Laser joinade och den inledande färden bestod av mestadels snöpulsning och löpning på gångvägar av snöig och mjuk karaktär. Efter 80min fick Laser nog av mitt löpande på de mest jobbiga vägarna så jag fortsatte allena. Trummade på i ett fint tempo med avseende på underlaget. Benen var lätta och sinnet på topp. Någonstans borta vid Långängen/Kottlasjön irrade jag bort mig en aning. Tog en "genväg" genom skogen och hamnade sedermera rätt ner i ett översnöat kärr. Trampade igenom med båda benen till drygt knädjupt. Lätt uppfriskande. Sista biten hem ökades farten något då det var en anings kyligt nertill. Stämplade in igen efter 2h21min med gott om energi kvar i tanken. Kan inte ens minnas när jag sprang så länge senast. Grymt kul var det. Löpning när det är som bäst.

*Kakeffekten - Jag har trappat ner rätt radikalt med mitt godisätande den senaste månaden, men igår kväll syndade jag. Pizza, chips och godis slank ner i stora mängder. Det överdrivna energiintaget låg idag kvar i systemet och jag hade en till synes oändlig bränslekälla att tillgå. Kakeffekten slår till ibland och då är man oslagbar. Dock så tror jag att effekten blir som störst om man har varit restriktiv med sitt intag av skräp en tid. Det funkar inte att bara käka fett och socker varje gång man står inför ett tuffare pass. Man måste välja med omsorg. Någon/några gånger/år är det rimligt att den slår in.

4 kommentarer:

  1. Jajemen! Hade det varit Lidingöloppet igår hade jag vunnit.

    SvaraRadera
  2. Varsågod att testa Mackan! Sub 2.40 i Boston utan problem (förutom magen efteråt dårå).

    SvaraRadera