Olof "Alf" Södergård som tidigare var en habil löpare (något sämre i dagsläget), men som numera (pga diverse skador) även pysslar med cykling och roddmaskin (ja, det är sant). Hyser en förkärlek till uthållighetsidrotter och fullkomligt älskar Monarks testcyklar.

onsdag 12 januari 2011

Och veckan har sin gång

Det rullar, flyter, trampas, löper, dras och lyfter på. Veckan har snart nått halvvägs. Skönt. Det känns bättre i själen när man har fått dunka in några timmar på veckokontot. Eftersom jag för närvarande har en brist på fantasi, tänkte jag berätta om dagen som gått, i träningsväg that is. En ledig dag som denna passade jag på att trycka på snooze-knappen tills jag tröttnade (blev för vaken alltså). Löpvilodag idag vilket resulterade i att jag hoppade upp på Monarken och trampade lätt i 45min @200w innan frukost. Läste en bok under tiden. Trevligt.

Några timmar efter frullen, närmare bestämt 3½, hoppade jag återigen upp på Monarken. Nu var det dags för styrkeintervaller igen. Som jag nämnde i förra posten funderade jag på att öka vikten i korgen till 7kg, vilket jag också gjorde. Kadensen ska ju hållas runt 50rpm och inte uppåt 55rpm, och då krävs sådana här bryska tilltag. Samma upplägg som i lördags, 4x10'/3'. Den 1:a smög jag på en anings och låg nog mer på 48-49rpm (336-343w), 2:a och 3:e 49-50rpm (343-350w) med en övervägande del på 50rpm enligt min mening, och på den 4:e låg jag konstant över 50rpm med en dragning uppåt mot 51-53rpm (357-371w) de sista minutrarna. Helt okej pass således. Med upp och nedrull (på 200-210w) fick jag ihop 1h30min. Lite slappande och ätande efter det och sedan ner till gymmet.

Vet egentligen inte hur optimalt det är att köra tyngre styrka efter ett cykelstyrkepass, men det kan inte hjälpas. Svårt att få in det i planeringen annars. Blev i alla fall fokus på benen och att få ner repsen på övningarna. Gick väl sådär. Är tydligen starkare än vad jag tror. Knäböjen till exempel - började på 100kg (10st), 110kg (8st), 115kg (8st) och 120kg (6st). Cirka 90grader. Blev inte så värst mycket jobbigare trots att jag la på mer vikter. Bra antar jag. Nedvarvning på cykeln efter styrkan också. Lång dag sedan slut. Skönt. Räknar med ungefär samma seghetskänsla i kroppen på morgondagens distans som förra veckan, men det gick ju då så då borde det gå imorgon också.

Semlorna börjar mogna i kyldiskarna nu. Livsfarligt. Kommer att krävas en karaktär av utomjordlig art för att motstå dessa bakverkens Rolls Royce.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar